Op deze site ziet u een overzicht met alle elektrische fietsen .
Wie voor een e-bikemotorsysteem van Bosch kiest, gaat voor zekerheid. Het Duitse bedrijf heeft met zijn betrouwbare middenmotor namelijk een uitstekende staat van dienst. In tegenstelling tot een merk als Bafang concentreert Bosch zich uitsluitend op de ontwikkeling van middenmotoren. Een goede keuze, want hierdoor gaat er geen tijd en onderzoek verloren aan andere motortypes. Lees meer over de eigenschappen van Bosch-middenmotoren.
Als je op zoek bent naar een een nieuw e-bike , kom je het merk Bosch ongetwijfeld meermaals tegen. Talloze e-bikes hebben tenslotte een middenmotor van deze fabrikant. Bosch is op dit gebied dan ook marktleider. De aandrijving gebeurt via de trapas, waardoor de e-bike tijdens iedere fietstocht heel natuurlijk aanvoelt. Verder zie je het welbekende Bosch-logo op accu’s en displays, want het merk produceert volop elektrische fiets-onderdelen. Deze onderdelen en software zijn optimaal op elkaar afgestemd, waardoor e-bikes met Bosch-onderdelen bekend staan als gebruiksvriendelijke producten. Zo is er vanwege het stabiele fietssysteem nauwelijks sprake van foutmeldingen. Bosch hanteert voor zijn e-bike-middenmotoren een Active- en Performance-lijn.
De Active Line is bestemd voor fietsers die hoofdzakelijk door de stad rijden en af en toe een ritje buiten de bebouwde kom maken. Deze middenmotoren ondersteunen relatief weinig trekkracht, omdat je op een vlak terrein geen overmatige trapondersteuning nodig hebt. De Performance Line is er voor de fanatiekere fietsrecreant. Denk bijvoorbeeld aan toerfietsers die in open gebieden vaak te maken krijgen met tegenwind en soms een heuvel tegenkomen. Ook mountainbikers en bestuurders van een speed pedelec doen een beroep op een middenmotor uit de Performance Line. Beide productgroepen hebben gemeen dat ze weinig geluid maken, gemakkelijk te bedienen zijn en soepel samenwerken met overige elektrische fietsonderdelen, zoals de accu en het display. Tot slot hebben alle motortypes drie sensoren. Die meten de trapkracht, trapfrequentie en snelheid.
De standaard-middenmotor uit de Active Line-productgroep heeft een maximale trekkracht van 40 Nm, terwijl de duurdere Plus-versie een koppel van hoogstens 50 Nm ondersteunt. Gunstig is dat dit motortype tot maximaal 250 procent van het getrapte vermogen levert. Bij de Active Line Plus met een derailleurversnelling ligt dit ondersteuningsniveau zelfs op 270 procent. De Active Line en Active Line Plus hebben een gewicht van respectievelijk 2,9 en 3,2 kilo. Deze Bosch-middenmotoren vind je voornamelijk op doorsnee e-bikes voor dames en heren terug. Fietsmerken hebben bij dit motortype de vrijheid om een terugtraprem in te bouwen.
De vorige generatie Performance Line-motoren wogen nog zo’n vier kilo, maar Bosch heeft zijn gewicht met de huidige modellen beter onder controle. Een gewicht van 3,2 kilo is zeer acceptabel. Verder verhoogde het Duitse merk de trekkracht naar maximaal 65 Nm op de hoogste ondersteuningsstand. Het ondersteuningsniveau ligt met 300 procent van het getrapte vermogen hoger dan bij de Active Line. Hierdoor fiets je gemakkelijker bergop en tegen de wind in. Fabrikanten van toerfietsen voorzien hun producten veelal van de Performance Line. Er bestaat van deze middenmotor ook een speciale Speed-versie. Die levert een hoger wattage aan vermogen en de maximale trekkracht bedraagt maximaal 75 Nm. De Performance Line Speed is bestemd voor zogeheten speed pedelecs. Waar normale e-bikes zo’n 25 kilometer per uur halen, hebben speed pedelecs een maximale ondersteuning tot 45 kilometer per uur.
De Performance Line CX is een middenmotor voor mountainbikes. Met een trekkracht van maximaal 75 Nm is dit motortype bij uitstek geschikt om steile hellingen te beklimmen. Ideaal voor diegenen die weleens een onverhard mountainbikeparcours in het bos of de duinen afleggen. Het maximale ondersteuningsniveau bedraagt maar liefst 340 procent van het getrapte vermogen. Je kunt dus flink wat mechanische doping aanspreken. Een prettige eigenschap is dat tweewielers met de Performance Line CX-motor fel optrekken. Tot slot valt het gewicht van 2,9 kilo erg mee.
Bosch ontwikkelt speciale Performance-motoren voor speed pedelecs. Die hebben een maximale koppel van 75 Nm en halen een snelheid van 45 kilometer per uur. Om deze snelheid te bereiken, heeft de middenmotor een vermogen van 350 watt. Bij een normaal e-bikemotorsysteem is het vermogen begrensd tot 250 watt, waardoor deze fietsen een tempo tot zo’n 25 kilometer per uur halen. Tot slot heeft Bosch een speciale middenmotor voor mountainbikes in zijn gamma. Die bieden eveneens een maximale trekkracht van 75 Nm, waardoor mountainbikers op een heuvelachtig terrein volop trapondersteuning kunnen aanspreken. Handig is dat de slimme software op eigen houtje het ondersteuningsniveau aanpast, zodat je tijdens heftige inspanning niet handmatig van stand hoeft te wisselen.
Kies je een e-bike met een Bosch-middenmotor, dan hoort daar ook een geschikte accu bij. Voor een gunstige actieradius verdient een batterij met flink wat opslagcapaciteit de voorkeur, al zit daar wel een steviger prijskaartje aan vast. Bosch biedt in ieder geval volop keuze. Zo past er een powerpackaccu van 300, 400 of 500 Wh onder de bagagedrager of op het frame. Als alternatief ontwikkelt het merk ook accu-powertubes van 400, 500 en 625 Wh voor integratie binnen het frame. Speciale software van Bosch voorkomt overbelasting van de batterijcellen.
Diverse bekende fietsmerken hebben vertrouwen in de Bosch-middenmotor. Onder meer Gazelle, Trek, Batavus, Sparta, Kalkhoff, Scott, Flyer, Cannondale, Focus en Koga gebruiken voor hun e-bikes een middenmotorsysteem van Bosch.
Als je een nieuwe e-bike wilt kopen, twijfel je misschien tussen een fiets met een motor van Bafang of Bosch. Een lastige keuze. Met een degelijk exemplaar van Bosch weet je zeker dat je een betrouwbaar e-bikemotorsysteem aanschaft dat naadloos bij jouw fietsbehoefte past. Daarentegen biedt de krachtige middenmotor van Bafang veel waar voor zijn geld. We bespreken de belangrijkste verschillen tussen deze twee populaire fietsmotormerken.
Welke Bosch-fietsmotor je ook kiest; je haalt sowieso een kwaliteitsproduct in huis. Deze middenmotoren stuur je via een gebruiksvriendelijke bedieningsmodule aan. Kenmerkend voor een Bosch-middenmotor is dat de software en de elektrische fietsonderdelen naadloos samenwerken. Hierdoor voelt de fiets heel natuurlijk aan. Verder zijn Bosch-onderdelen zeer stabiel, waardoor je niet zo snel te maken krijgt met vreemde foutmeldingen. Voor de kwaliteitsproducten van het Duitse merk betaal je wel een flinke prijs.
Bafangwerd met zijn sterke voorwielmotoren bij het grote publiek bekend, maar tegenwoordig richt het Chinese merk zijn pijlen hoofdzakelijk op diens middenmotor. Een belangrijk pluspunt van dit e-bikemotorsysteem is de relatief lage prijs, terwijl gebruikers evengoed profiteren van krachtige trapondersteuning.
Bafang houdt het met de ontwikkeling van zijn middenmotoren nogal simpel. Veruit de meeste e-bikes met een middenmotor van deze fabrikant ondersteunen een maximale trekkracht van 80 Nm. Daarmee levert Bafang een sterker motorsysteem dan Bosch en de meeste andere merken.
Het topmodel van de Duitse fabrikant draagt de naam Performance Line CX en heeft een maximale koppel van 75 Nm. De Active Line en Active Line Plus zijn de meest gebruikte basismotoren van Bosch. Met respectievelijk 40 en 50 Nm trekkracht hebben die aanmerkelijk minder power dan de middenmotor van Bafang. Met name wanneer je regelmatig bergop fietst of forse tegenwind hebt, is het een voordeel wanneer je meer trapondersteuning kunt aanspreken. Bovendien trek je vanuit stilstand gemakkelijker op. De standaardmotoren van Bosch zijn vooral geschikt voor vlakke routes, bijvoorbeeld in de stad of op fietspaden door de weilanden. De Bosch Performance Line biedt met een koppel van 63 Nm voldoende trekkracht voor tourfietsers die een glooiend landschap in Zuid-Limburg of de Ardennen niet schuwen.
Houd er rekening mee dat een Bafang-motor op de hoogste ondersteuningsstand redelijk wat geluid produceert. Middenmotoren van Bosch zijn stiller.
Een middenmotor met een hoge koppel verbruikt veel energie. Voor een e-bike met een krachtige Bafang-motor is een accu met genoeg capaciteit dan ook een must. Bij prijsvriendelijke e-bikes schort het daar nog weleens aan, waardoor de actieradius wellicht ietwat tegenvalt. Instapmodellen hebben veelal een batterij van pakweg 340 Wh. Gelukkig kun je deze middenmotor ook met een accu van 450 of 750 Wh combineren.
Hoewel Bosch-middenmotoren iets zuiniger zijn, loont het de moeite om ook hiervoor een batterij met voldoende opslagcapaciteit te selecteren. Bosch fabriceert deze accu’s zelf, waarbij je het onderdeel in een frame of onder de bagagedrager kunt wegwerken. Je hebt keuze tussen een accu van 300, 400, 500 of 625 Wh. Bafang ontwikkelt vergeleken met Bosch een accu met een hogere opslagcapaciteit, namelijk 750 Wh.
Op het gebied van middenmotoren van e-bikes kun je onder andere kiezen uit Bosch of Shimano. Beide merken zijn specialisten in het fabriceren van middenmotoren en houden elkaar goed in de gaten wat betreft de ontwikkelingen. Voor wat betreft de kwaliteit doen deze fabrikanten dan ook nauwelijks voor elkaar onder. Niets voor niets weten ze allebei grote fietsmerken aan zich te binden. Twijfel je welk e-bikemotorsysteem je wilt gebruiken? Wij helpen je kiezen en benadrukken de belangrijkste verschillen tussen een middenmotor van Bosch of Shimano!
Zowel Bosch als Shimano hebben verschillende middenmotoren in hun gamma. Een opvallend verschil is dat Shimano met zijn instapmodel de lat hoger legt. De Steps E6100 heeft met een trekkracht van 60 Nm namelijk meer power dan de Bosch Active Line (40 Nm) en Active Line Plus (50 Nm). Op een e-bike met een E6100-systeem kun je al prima in een heuvellandschap rondfietsen, terwijl je in het geval van Bosch daarvoor eigenlijk de hoger gewaardeerde Performance Line met een koppel van 63 Nm nodig hebt. Omdat Shimano’s basismotor voor stadsfietsers ietwat is overgekwalificeerd, heeft het Japanse bedrijf onder de naam Steps E5000 ook een minder krachtig model uitgebracht. Die levert namelijk een maximale koppel van 40 Nm. Een pluspunt is dat deze middenmotor slechts 2,5 kilo weegt. Gebruik je voor korte ritjes in de stad niet altijd trapondersteuning, dan is het fijn wanneer fietsonderdelen niet al te zwaar wegen. Recente fietsmotoren van Bosch zijn zo rond de drie kilo, dus hiervan schakel je ook probleemloos de trapondersteuning tijdelijk uit. Let wel even op dat je geen overjarig model aanschaft, want vroegere Bosch-motoren wegen een stuk zwaarder. De laatste generatie Shimano- en Bosch-fietsmotoren maken weinig geluid. Koop je een elektrische fiets met een ‘oudere’ middenmotor van Shimano, dan heb je waarschijnlijk wel te maken met een luidruchtig exemplaar.
Sportieve fietsers kunnen een e-bikemotorsysteem van Shimano of Bosch overwegen. Beide merken ontwikkelen krachtige middenmotoren voor bijvoorbeeld mountainbikers die op een ruw terrein wel een onzichtbaar duwtje in de rug kunnen gebruiken. Voor sportieve fietsers voldoen de Shimano Steps E8000 en Bosch Performance CX prima. De maximale trekkracht bedraagt hiervan respectievelijk 70 en 75 Nm. Bosch ontwikkelt zelfs een speciale fietsmotor voor speed pedelecs met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. Shimano heeft als voordeel dat het ook diverse andere onderdelen voor mountainbikes en racefietsen fabriceert. Hierdoor ontstaat er een naadloze integratie tussen verschillende groepen op de fiets. Zo behoort met de juiste apparatuur bijvoorbeeld automatisch schakelen tot de mogelijkheden. Daarnaast is het fijn dat je tijdens bovenmatige inspanning de mate van trapondersteuning via blindelingse bediening kunt aanpassen. Een Bosch-systeem garandeert je overigens ook van een prima samenwerking tussen alle elektrische onderdelen. Naast de middenmotor ontwikkelen beide merken accu’s en displays voor e-bikes. Gebruikers van een capabele Shimano-motor kunnen eventueel een geschikte fietscomputer van Garmin of Sigma koppelen.
Op het gebied van accukeuze verliest Shimano het van Bosch. De Japanners bieden met accupacks van 418 en 504 Wh weinig keuze. Bovendien is de maximale opslagcapaciteit ietwat beperkt. Bosch produceert zijn fietsaccu’s in een maximale capaciteit van 625 Wh. Vind je de prijs hiervan te gortig, dan kun je ook een batterij van 500, 400 of 300 Wh overwegen. Beide merken ontwikkelen accu’s die je op de framebuis kunt bevestigen. Bosch maakt daarnaast ook accu’s voor onder de bagagedrager.
Advanced
TREK
Victoria
SCOTT
TREK
Victoria 5.5 met Bosch-middenmotor voor 1849,00
Victoria
Victoria met snaar aandrijving 2990,00
Voor alle ebikes met Bosch Active (Plus) of Performance (CX) aandrijving. Compatibel met alle originele opladers Afmeting dragerbatterij ongeveer 400,5 x 121,0 x 75,0 mm, gewicht 3,5 kg UN-gecertificeerd en getest volgens de laatste transportrichtlijnen Nieuwste, veiligste en meest krachtige Li-ion-technologie *Let op: heeft een levertijd van 2 dagen v.a. 499,00
Diverse BOSCH midden-motor accu & motor hoesen. Voor u accu en u motor en elektrische delen te beschermen.
Kijk voor alle modellen op www.reerinkrijwielen.nl
Maandag: | gesloten |
Dinsdag: | 9.00 tot 18.00 |
Woensdag: | 9.00 tot 18.00 |
Donderdag: | 9.00 tot 18.00 |
Vrijdag: | 9.00 tot 20.00* alleen filiaal Westervoort koopavond |
Zaterdag: | 9.00 tot 17.00 |
Zondag: | gesloten |
van oktober tot maart zijn wij zaterdag tot 16.00 geopend Let op: de werkplaats is een half uur voor sluiting van de winkel gesloten.. filiaal Westervoort vrijdag koopavond tot 20.00 * tot oktober 6 september GEEN koopavond filiaal Reerink Arnhem-Noord en Zuid (heeft geen koopavond) SERVICE op maat en naar uw wens Ook kunt u bij ons van dinsdag t/m vrijdagavond tot 20.00 terecht voor aankoop van een fiets of scooter op afspraak. info@reerinkrijwielen.nl |